Wat is Smartdoel?
Smartdoel.nl is een programma dat de leerlingbegeleiding ondersteunt. Smartdoel werkt met een zogenaamd 'Actieplan'. Dat betekent, dat iedere leerling zijn of haar eigen actieplan heeft. In dit actieplan staan jouw leerdoelen centraal. Dit zijn doelen die jij wilt bereiken. Bijvoorbeeld: "Ik kan aan het eind van periode 1 minstens een 7 halen voor de ET leesvaardigheid van Engels." Deze doelen maak jij zelf op Smartdoel.nl. Jouw mentor en de docent (indien jouw doelen gaan over een vak) zijn gekoppeld aan jouw doelen. Deze personen zullen jou helpen bij het bereiken van jouw actiedoelen.
Waarom Smartdoel?
Smartdoel.nl stimuleert de communicatie tussen de docent, mentor en leerling, waardoor het actieplan gezamenlijk wordt opgesteld. De leerling formuleert zijn eigen leerdoelen, de docent geeft feedback en de mentor begeleidt dit proces. De leerling leert door het gebruiken van Smartdoel.nl zijn of haar eigen leerproces te evalueren. Op het MBO, HBO en het WO wordt gewerkt met een digitaal portfolio, waarin de student bewijst dat hij of zij over de benodigde competenties beschikt en hiervoor bewijs verzamelt. Smartdoel.nl bereidt de leerling van het VO voor op deze werkwijze, door het stimuleren van SMART en regelmatig evaluatiemomenten in te bouwen. Deze evaluatie wordt ondersteund door vragen die aan de leerling worden gesteld, die na afloop van het (niet) behalen van een actiedoel beantwoord moeten worden. De docent kan feedback geven op deze antwoorden, zodat de evaluatie kwalitatief goed is.
Overzicht en uniformiteit
De mentor heeft met behulp van Smartdoel.nl een duidelijk overzicht van alle mentorleerlingen en kan in één oogopslag zien in hoeverre deze leerlingen bezig zijn met hun actiedoelen. Ieder leerdoel heeft een voortgangsbalkje waarmee de voortgang zichtbaar wordt gemaakt. Smartdoel.nl heeft de functie, waarbij met één muisklik een zip-bestand kan worden gemaakt van het gehele actieplan in .pdf formaat. In dit actieplan staan alle leerdoelen, acties, mentorgesprekken, evaluatiegesprekken, feedback etc.