Waarom Smartdoel.nl?

Home  >>  Begeleider  >>  Waarom Smartdoel.nl?

Waarom Smartdoel.nl?

On August 16, 2014, Posted by , In Begeleider, With No Comments

Communicatie
Smartdoel.nl stimuleert de communicatie tussen de docent, mentor en leerling, waardoor het actieplan gezamenlijk wordt opgesteld. De leerling formuleert zijn eigen leerdoelen, de docent geeft feedback en de mentor begeleidt dit proces.

Betrokken
Het actieplan is altijd en overal zichtbaar voor zowel de leerling, als ook de docent en de mentor. Op deze manier blijft de docent betrokken bij het ontwikkelingsproces van de leerling. Aangezien jij als docent precies kunt aangeven welke moeilijkheden de betreffende leerling ondervindt, kun jij natuurlijk de beste tips geven bij het formuleren van de meest effectieve acties. Daarnaast kun je nu ook de mentorgesprekken meelezen, die betrekking hebben op de actiedoelen van jouw vak. Hierdoor blijf je op de hoogte van de voortgang van jouw actiedoel en eventuele afspraken die de mentor met de leerling hierover heeft gemaakt.

Leren evalueren
De leerling leert door het gebruiken van Smartdoel.nl zijn of haar eigen leerproces te evalueren. Op het MBO, HBO en het WO wordt gewerkt met een digitaal portfolio, waarin de student bewijst dat hij of zij over de benodigde competenties beschikt en hiervoor bewijs verzamelt. Smartdoel.nl bereidt de leerling van het VO voor op deze werkwijze, door het stimuleren van SMART en regelmatig evaluatiemomenten in te bouwen. Deze evaluatie wordt ondersteund door vragen die aan de leerling worden gesteld, die na afloop van het (niet) behalen van een actiedoel beantwoord moeten worden. De docent kan feedback geven op deze antwoorden, zodat de evaluatie kwalitatief goed is.

Zelfregulatie
Voor mijn Master onderzoek heb ik onderzocht of het inzetten van Smartdoel.nl de metacognitieve zelfregulatie van de leerlingen op het Luzac Lyceum in Arnhem gedurende het schooljaar 2014/2015 heeft gestimuleerd. Metacognitie is iemands kennis over de eigen cognitieve processen en producten, de actieve monitoring en uiteraard de eruit volgende regulatie van deze processen bij cognitieve objecten en/of data waarop ze betrekking hebben. Uit onderzoek is gebleken, dat lerenden met sterker ontwikkelde metacognitieve kennis, problemen beter structureel kunnen oplossen en hogere leerprestaties bereiken. Hiernaast is de conclusie getrokken, dat beter ontwikkelde regulatievaardigheden leiden tot grondiger en effectiever leren.
Om de metacognitieve zelfregulatie te stimuleren, moet Smartdoel.nl aan een aantal eisen voldoen. Meer informatie hierover is te vinden in het Smart Centrum in het artikel “Metacognitieve zelfregulatie”. Smartdoel.nl heeft gedurende de onderzoeksperiode invloed gehad op 7 van de in totaal 8 domeinen van de metacognitie. In deze 7 gevallen zijn de scores ten opzichte van de nulmeting en de controlegroep gestegen. Meer informatie over dit onderzoek is te vinden op: Onderzoek metacognitie

Leave a Reply

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien