Jouw rol als docent

Home  >>  Begeleider  >>  Jouw rol als docent

Jouw rol als docent

On August 16, 2014, Posted by , In Begeleider, With No Comments

Wat wordt er van mij verwacht?
Op het moment dat een leerling jou als begeleider aan zijn of haar actiedoel heeft gekoppeld, ontvang je een notificatie via de e-mail. Vanaf dat moment wordt er van jou verwacht, dat je deze leerling begeleidt in zijn of haar leerproces. Hierbij is het van groot belang, dat Smartdoel.nl regelmatig wordt bezocht, zodat het proces niet vastloopt.

Welke acties moet ik ondernemen?
Nadat een leerling een actiedoel voor jouw vak of vaardigheid heeft opgesteld, moet dit leerdoel worden voorzien van feedback. Dit kan doormiddel van aantekeningen in het tekstvak zelf, of doormiddel van het tekstvak ‘Feedback’. Nadat dit is gebeurd, kan de leerling beginnen met het uitvoeren van zijn of haar acties. Zodra een leerling aangeeft dat hij of zij een actie heeft voltooid, moet dit door de docent worden goedgekeurd. Daarnaast kan ook dit met feedback worden voorzien. Op het moment dat de leerling aangeeft dat hij of zij alle acties heeft voltooid en het actiedoel heeft behaald, moet ook dit door de docent worden goedgekeurd. Het voortgangsbalkje gaat dan naar 99%. Pas wanneer de leerling de evaluatie heeft voltooid en de docent dit heeft beoordeeld, zal het balkje aantonen dat het actiedoel met 100% is voltooid.

Actiedoelen beoordelen
Het is jouw taak om het actiedoel te beoordelen en te voorzien van eventuele feedback. Je kunt in principe alle antwoorden die door de leerling zijn ingevuld aanpassen. Het is niet de bedoeling dat de docent de gegeven antwoorden verbeterd, maar dat er feedback wordt gegeven, zodat de leerling het leerdoel zelf kan bijstellen. Nadat dit is gebeurd, worden de aangepaste antwoorden oranje. Dit wil zeggen, dat het actiedoel nog niet is goedgekeurd. De leerling moet dit actiedoel dan aanpassen, voordat hij of zij hiermee aan de slag kan gaan. Verder kan er nog algemene feedback worden gegeven onderaan de pagina in het tekstvak “Feedback”. Lees meer over het beoordelen en goedkeuren van actiedoelen op: Een leerdoel beoordelen en goedkeuren

SMART
Bij het beoordelen van een actiedoel is het van groot belang om te controleren of de leerling zijn/haar doel volgens de SMART criteria heeft geformuleerd.

S: Specifiek: Is de doelstelling eenduidig?
M: Meetbaar: Kan de behaalde doelstelling worden gemeten?
A & R: Aanvaardbaar & Realistisch: Is de doelstelling haalbaar voor deze leerling?
T: Tijdgebonden: Is het doel haalbaar binnen de aangegeven tijd?

Een actiedoel moet altijd eerst door de betreffende begeleider, docent of mentor, worden beoordeeld op M en A & R. De leerling kan met zijn of haar account niet aangeven dat zijn of haar doel aan deze eisen voldoet. Er staat dan “misschien”. De gekoppelde persoon, docent of mentor, moet dit altijd eerst aanpassen naar “Ja” of “Nee”. Alle andere vakken binnen het leerdoel kunnen worden voorzien van feedback binnen het betreffende tekstvak.
Op het moment dat een leerling zijn of haar leerdoel heeft bereikt, moet hij of zij een aantal evaluatie-vragen beantwoorden. Ook hierbij is het van belang om deze antwoorden te beoordelen, zodat de leerling uiteindelijk zelfstandig leert evalueren.

Wat kan ik zien?
Met een docent-account kun jij alle leerdoelen zien die betrekking hebben op jouw vak. Daarnaast kun je de mentorgesprekken die betrekking hebben op deze leerdoelen ook lezen, zodat je op de hoogte blijft van eventuele ontwikkelingen en afspraken. Mentorgesprekken die geen betrekking hebben op deze leerdoelen, zijn voor docenten niet zichtbaar.

Tijd
Doordat de leerling zelf zijn of haar actiedoel met de bijhorende acties formuleert, hoef je dit als docent slechts te beoordelen en eventueel te voorzien van feedback. Wellicht zal het in het begin even wat meer tijd kosten, omdat je nog moet wennen aan het programma, maar dit zal met de tijd afnemen. Smartdoel.nl is dusdanig ontworpen, dat zich alles vanzelf wijst. Gestructureerde vragen, weinig knoppen en slechts de benodigde acties. In het Smart Centrum wordt hulp geboden, wanneer je ergens tegenaan loopt. Natuurlijk kun je bij mij ook altijd terecht met vragen.
Kost het inzetten van Smartdoel.nl de docent meer tijd dan het werken zonder Smartdoel.nl? Ja, dat kan ik niet ontkennen, maar met behulp van jouw input kunnen de leerlingen doelgericht werken aan hun leerdoelen en deze met jouw begeleiding bereiken. Doordat jij de expert bent, kun jij de beste aanwijzingen geven aan de leerling, zodat zijn of haar leerprestaties kunnen worden verbeterd. Betrokken zijn bij het leerproces van de leerling, dat is de insteek.

Feedback Smartdoel.nl
Om Smartdoel.nl voortdurend te verbeteren, heb ik jouw input nodig. Tijdens rapportvergaderingen zal ik hierom vragen, zodat ik alle ideeën kan meenemen in mijn eigen evaluatie en deze eventueel kan verwerken in het programma.

Leave a Reply

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien